Microsoft Flight Simulator 2020

Ingen som följer min Youtubekanal kan missa att mycket av det jag spelar handlar om att flyga saker. Från en AJS 37 Viggen över Kaukasus till övningen Red Flag i Nevada här på jorden och X-Wings och TIE Fighters ute i rymden så är en rätt stor del av mitt liv mitt flygintresse. Det har varit sant sedan jag såg Independence Day och flög i gamla hederliga Hornet 3.0 som kom på en av PC för Allas Demo-CD.

En dröm som hållit i sig i alla dessa år är att utforska området man bor från luften, busflyga över sitt hus, störa grannarna med att pendla till jobbet i en helikopter eller på annat sätt helt enkelt bara se platsen där man bor i ett datorspel; något som vi svenskar generellt inte är så vana vid. Av den här anledningen så är Flight Simulator 2020 givetvis väldigt lockande; deras reklam säger uttryckligen att vi kan flyga över hela världen. Lever spelet upp till det och kanske än mer viktigt; vad finns att göra när du väl sett ditt hus i spelet?

Flight Simulator 2020 namn är egentligen Microsoft Flight Simulator men för att skilja det från andra spel i serien är det kutym att lägga till 2020 efter namnet och spelets annonserades ut på E3 2019 vilket var en stor överraskning då många förväntat sig att Microsoft skulle lagt den delen av sitt spelutvecklande efter sig. Den första trailern imponerande stort och det blev tydligt att Microsoft lagt mycket energi på att återställa Flygsimulatorns status som vackra och krävande spel vilket även passade fint då de samtidigt ville visa på styrkan i sin nya konsol som också skulle kunna spela spelet.

Av den anledningen så är spelet mycket anpassningsbart. Även om jag själv flyger med avancerad styrspak, gasreglage och en sensor som låter mig titta runt genom att vrida på huvudet så krävs det egentligen inte mycket mer än en handkontroll eller ett tangentbord för att flyga. Svårighetsgraden ställs in beroende på tycke och smak; vill man få påminnelser eller en andrepilot som hjälper till med vissa saker så är det inga problem.

Själv så gillar jag framför allt den interaktiva checklistan som visar tydligt hur man startar ett plan från avstängt till redo för takeoff. Man kan låta spelet göra allt åt en om man vill, få en liten påminnelse om vart olika reglage finns eller sköta uppstarten av planet helt själv. Det gör att det är enkelt att börja på de enklare delarna och sedan avancera till de lite mer komplicerade delarna av flygningen och få god hjälp av spelet på vägen.

Själva flygplanen är mycket detaljerade och känns distinkta; det är stor skillnad om du flyger ett mellanstort propellerplan, en gigantisk Boeing 747 eller ett manöverdugligt litet uppvisningsflygplan. Det krävs att man vänjer sig lite vid de olika flygplanens egenheter för att man inte ska krasha eller ännu värre flyga sönder dem i luften. De olika varningarna som finns är därför något man ska lyssna på och känslan att flyga dem är det inget fel på; i alla fall inte med min uppsättning. Det enda jag egentligen har att klaga på är att det känns som att majoriteten av flygplanen har nästan identiska digitala cockpits vilket gör att flera av flygplanen ser likadana ut inuti.

Grafiskt så ser flygplan, vatten och väder helt fantastiska ut, framför allt på högre inställningar. Detta betalar man dock priset av i tappade framerates men eftersom spelet sällan är speciellt intensivt så kommer man oftast undan med det. Har man inte världens starkaste dator behöver man ofrånkomligen komprimissa med sina inställningar men åtminstone flygplanen ser riktigt bra ut på de flesta inställningsnivåer.

Grafisk detaljrikedom för saker på marken återfinns dessvärre bara på högre höjder. Jag blev ärligt talat besviken över hur många städer i Sverige gestaltats i spelet. Ullevi, Svenska Mässan, Öresundsbron, Drottningholms Slott, Stadshuset och Kaknästornet är flera av de byggnader man faktiskt nästan förväntar sig skall finnas men där Bings kartor och specialskrivna datorprogram fullständigt tappat bollen. Det spelar ingen roll om det ser okey ut på tusen meters höjd; halva nöjet är att lågsniffa över ditt hus och då försvinner illusionen. Ska Microsoft hävda att man kan flyga över hela världen får de lägga mer energi i att ha med kända landmärken och inte bara en massa autogenererade hus efter kartor.

Detta är synd för att Flight Simulator 2020 erbjuder många olika möjligheter för piloten att anpassa sin flygning. Vill man flyga med andra personer kan man ställa in på att flyga både med vänner som dyker upp på kartan och som en punkt man kan starta på eller med okända. Det här gör att himlen aldrig riktigt känns tom utan att det finns andra plan. På både gott och ont så är kollisioner planer emellan dock avstängda. Även om jag förstår att de vill undvika griefers så hade det varit kul att behöva kivas lite om landningstillståndet emellanåt med den utmärkta flygledaren som finns i spelet.

Även vädret går att justera till hjärtans lust men det finns något mysigt i att bara ställa in liveläget som tillåter att starta på just det klockslaget och med samma väder. Många av mina flygningar sker på det viset vilket förhöjer känslan att man bara behöver titta upp för att se sig själv flyga där uppe. Det hjälper också att de flesta vädereffekter; moln, solsken, regn och liknande också är mycket vackra att se på och gör sig bra på skärmdumpar.

Microsoft Flight Simulator 2020 är ett spel som gör mig ambivalent. En del av mig vill verkligen rekommendera det för jag hade kul med det under första veckan men sedan började jag långsamt glida tillbaka mot DCS World. Detta eftersom utöver Free Flight så erbjuder inte spelet speciellt mycket. Det finns några utmaningar som man kan göra men inga uppdrag eller företagsläge som hade kunnat göra mycket för att skapa variation. Vill man bara flyga någon gång ibland så får man nog ut mer av spelet.

Om man dock är som jag och flyger ofta så vill man dock ha mer och inte alltid vara tvungen att själv hitta på vad man skall göra. Förhoppningsvis är detta något som Microsoft bättrar på i framtiden. Är du tveksam till spelet rekommenderar jag att ladda ner Xbox Game Pass och pröva spelet den vägen men annars får jag ändå säga att de positiva delarna med spelet uppväger de negativa delarna.

 

Spelet är testat på en stationär dator med följande prestanda:
Processor: AMD Ryzen 5 3600 6 Kärnor
Grafikkort: MSI NVIDIA Geforce 2070 Super
RAM: 32GB @ 3200 MHz
Upplösning: 1920×1080@144Hz (27 tum)
Hårddisk: Intel 660p SSD 1TB / Seagate Barracuda 4TB